למתעניינים ולנרשמים

 לבירורים, מומלץ לפנות טלפונית: 09-7412465

מידע כללי:

המידע הוא עבור שנת הלימודים תשע”ח.

גילאים: גנים (טרום-חובה וחובה) בית-ספר יסודי (כיתות א’-ו’) וחטיבת ביניים (ז’-ט’). מרחב הוא בי”ס ‘צומח’: אנו שואפים להתרחב ולהתפתח בעתיד למסגרת חינוכית רציפה – מגן ועד י”ב.

שעות פעילות בית-הספר:

  • בית הספר יפעל חמישה ימים בשבוע.  לא יתקיימו לימודים בימי ו’.
  • ביה”ס פותח שעריו בשעה 07:30. שעות הלימוד הן 08:15-13:30.
  • בביה”ס פועל צהרון בימי א’-ה’ בשעות 13:30-16:30.
  •  שנת הלימודים, כולל חופשות בית הספר, מתקיימת על פי לוח השנה של משרד החינוך.
 שעות פעילות הגן:

הגן יפעל שישה ימים בשבוע.

  • ניתן להירשם ליום לימודים רגיל, בו שעות הפעילות הן 07:30-13:30 בימים א’-ה’.  בימי שישי בין 7:30-12:30.
  • ניתן להירשם ליום לימודים ארוך, בו שעות הפעילות הן 07:30-16:30 בימים א’-ה’.  בימי שישי בין 7:30-12:30.
  •  לוח החופשות יהיה כלוח החופשות של גני יול”א ברעננה.

עלויות שכר הלימוד:

“מרחב” הוא  גוף פרטי שלא למטרות רווח, המופעל על ידי עמותה שבה חברים ההורים. בשלב זה, הרוב המוחלט של תקציב בית הספר ממומן מכיסם של ההורים.
אנו מודעים היטב לנטל הכלכלי הכבד הכרוך בלימודים ב”מרחב”, ופועלים במספר מימדים להקלתו:
  • החל משנת הלימודים תשע”ג (2012-2013), מקבל בית הספר תקצוב חלקי ממשרד החינוך. אנו שואפים להגדלת תקציב זה.
  •  הנחת ילד שני / שלישי: משפחה שיותר מאחד מילדיה לומדים ב”מרחב” יכולה לקבל הנחה בשכר הלימוד. אח שני ב”מרחב” יזכה להנחה של עד 25% משכר הלימוד של בית הספר (בגן – ההנחה היא משכר הלימוד הבסיסי, ללא הצהרון). אח שלישי ב”מרחב” יזכה להנחה של עד 50%.
  •  ל”מרחב” יש ועדת מלגות הפועלת בדיסקרטיות מלאה, ועושה כל מאמץ להקל את הנטל הכלכלי על משפחות הזקוקות לתמיכה. ניתן ליצור קשר עם ועדת מלגות בכתבות האימייל  stipend@merchav-school.co.il
 תהליך הקבלה:
תהליך הקבלה יהיה על בסיס “כל הקודם זוכה”, ובכך כמובן תינתן עדיפות לנרשמים מוקדם.
תהליך הקבלה כולל 4 שלבים:

1.  השתתפות באחד המפגשים שאנו מקיימים:

הורים מתענינים מוזמנים להשתתף באחד הימים הפתוחים ו/או הערבים הפתוחים שאנו מקיימים בבית הספר. במפגשים אלה תוכלו לפגוש את צוות בית הספר, והורים לתלמידים במרחב. בימים הפתוחים גם תוכלו לראות יום-לימודים במרחב, ולהשתתף במפגש עם תלמידי בית הספר.

2.  מילוי טפסים לפגישת היכרות אישית:

השלב הבא בתהליך הוא שליחת חלק א’ של טופס ההרשמה.
יש להקפיד ולכלול את הצהרת ההורים ואת טופס הויתור על פרטיות, שניהם חתומים.
את טופס ההרשמה הסרוק והחתום ניתן לשלוח לאימייל forms@merchav-school.co.il
או לפקס 09-7733-417.

3.  פגישת היכרות אישית:

עם קבלת הטפסים, נזמין אתכם ואת בנכם/בתכם לפגישה עם נציגות מהצוות הפדגוגי בבית הספר.  לפגישה יש להביא עותק מודפס של חלק א’ של טופס ההרשמה. במידה ויש רגישות שבשלה תעדיפו ראשית לקיים פגישה ללא השתתפות בנכם/בתכם, כך נעשה.
הקבלה ל”מרחב” מותנית בקיום פגישת היכרות אישית.

4.  השלמת ההרשמה:

  • החלטות על קבלת תלמידים למרחב מתקבלות על ידי הצוות הפדגוגי של “מרחב” (ללא כל מעורבות של העמותה). לבית הספר הדמוקרטי “מרחב” שמורה ההחלטה על קבלה משיקוליו וטעמיו.
  • ההחלטות מתקבלות בהתאם לצרכים של המועמדים, ליכולתו של “מרחב” לענות על צרכים אלו, ובהתאם לשיקולי בית הספר.
  • צוות בית הספר יעשה כל מאמץ לקבל החלטה תוך שבועיים ממועד פגישת ההיכרות האישית.
  • המקום בבית הספר אינו מובטח עד גמר תהליך ההרשמה. מספר המקומות מוגבל, ומעבר לו ייכנסו תלמידים מועמדים לרשימת המתנה.
  • ילדים למשפחות להן כבר יש ילדים בבית הספר יזכו לעדיפות בהליך הקבלה.

שאלות נפוצות

האם בית הספר מוכר על-ידי משרד החינוך?

“מרחב” קיבל הכרה ורשיון ממשרד החינוך בשנת הלימודים תשע”ג (2012-2013). בית הספר מפוקח על ידי משרד החינוך. אנו משתפים פעולה עם מחלקת החינוך של עיריית רעננה, ונתונים לביקורות תקופתיות של מפקחת מטעם משרד החינוך.

עם קבלת הרשיון וההכרה, בית הספר התחיל לקבל תמיכה כספית ממשרד החינוך. תמיכה זאת מכסה רק חלק מתקציב בית הספר, ורוב התקציב מכוסה מתשלומים של הורי התלמידים.

איך מתמודדים עם הנטל הכלכלי של שכר הלימוד?

בית הספר עושה כל שביכולתו לאפשר להורים המעוניינים להצטרף לקהילת מרחב לעשות כן.

ועדת המלגות של מרחב מחלקת מלגות למשפחות תלמידי בית הספר הזקוקות לסיוע כלכלי. כספי המלגות מוקצים מתוך תקציב העמותה. התהליך נעשה בדיסקרטיות מלאה, בכדי להגן על פרטיותם של הנוגעים בדבר.

מנגנון נוסף להקלה בנטל הכלכלי הוא הנחת האחים. משפחות להן יותר מילד אחד במרחב יכולות לבחור לקבל הנחה: חלקית, מלאה, או לוותר עליה כלל. יש במרחב משפחות שבחרו בכל אחד מהמסלולים הללו.

האם בית הספר מקיים את תכנית הליבה?

מקצועות החובה מוצעים במערכת השעות של ביה”ס ומותאמים בתכניהם לתוכנית הליבה של משרד החינוך.

אז זה בית ספר בלי חוקים, בלי גבולות?

אחת הטעויות הנפוצות ביותר היא שבתי ספר דמוקרטים הם סביבות של אנרכיה. מנסיוננו, מרחב היא סביבה בה הגבולות ברורים לכל, וחשוב לא פחות – הילדים מבינים מדוע הגבול עובר במקום בו הוא עובר:

חוקי מרחב נחקקים באסיפות הכלליות המתקיימות אחת לשבוע. הילדים, הצוות, וההורים, רשאים להעלות הצעות לסדר, ולאחר דיון נערכת הצבעה וההחלטה מתקבלת או נדחית. ישנם חוקים לרוב הדנים במגוון עצום של נושאים: כללי ההתנהגות בחצר, כללי הגישה למחשבים, האם מותר להביא ממתקים ומתי, חוקים הנוגעים לאופן בו ניתן להגיש הצעות חוק חדשות, האיסור לשבת על שולחנות, מתי מותר לאכול בשיעורים, האפשרויות העומדות בפני תלמידים ביחס לשיעורים הניתנים לחופש, ועוד ועוד. הילדים שותפים מלאים להגדרת החוקים – החוק, הגבול, איננו גזירה משמיים עבורם, אלא תוצאה של דיון בין בני אדם, המבטא את החלטות החברה בה הם חיים.

לומדים אצלכם? ואם הילד בוחר לא ללמוד כלום?

במרחב יש אוירה של למידה, סקרנות וחקר. בתחילת כל סמסטר, נפגשים התלמיד, הוריו, והחונכת האישית, וביחד הם בונים מערכת המותאמת עבורו. אין שיעורי חובה, ובכל זאת הרוב המוחלט ביותר מבין תלמידי בית הספר לומדים את מקצועות הליבה (מתמטיקה, עברית, חשבון, אנגלית).

כאשר הצוות מבחין בכך שתלמיד נמנע מתחום לימודים מסוים, הוא בוחן מקרוב את הסיבות לכך: האם הקושי הוא בשיטת הלימוד? בנושא הספציפי? בקושי אישי שטרם התברר? התהליך הזה נעשה בשיתוף מלא עם התלמיד ועם הוריו. לא אחת ראינו תלמידים שעוברים למרחב אחרי כמה שנים במערכת הרגילה, ובסמסטר הראשון שלהם במרחב בוחרים שלא ללמוד נושא מסוים שמאסו בו, רק כדי לחזור ולבחור בו לאחר תהליך “החלמה”, ולגלות את היופי והענין שבו.

כיצד פועלת הלמידה הרב-גילאית?

כמו בחיי אדם בוגר (משפחה, לימודים, עבודה…), גם במרחב בני גילאים שונים חיים, פועלים, ולומדים יחדיו . הלמידה, לדוגמא, מותאמת לפי נושא, ענין, ורמה אישית, ולא בהכרח על פי קבוצת הגיל.

רב-גילאיות עוזרת ומשחררת את הילד לפעול מתוך עניין אמיתי, להכיר ביכולותיו ולפתח כישורי חברה עמוקים ורחבים. כמו בכל אספקט אחר בפעילות בית הספר, צוות בית הספר משקיף מקרוב על הנעשה, ומוודא שהמגע האנושי הוא מכבד ונעים.

מה הוא מוסד החונכות האישית שפועל במרחב?

לכל תלמיד יש חונכת אישית – אחת מחברות הצוות שמלווה אותו במהלך שנת הלימודים, בבחירות השונות שהוא עושה (בניית מערכת השעות, פעילות במוסדות בית הספר השונים), בהתלבטויות, בקשיים ובשמחות.

לאחר תום לימודיהם במרחב, איך משתלבים הילדים במערכת החינוך הרגילה?

בוגרי מרחב יוצאים לעולם עם כישורים חברתיים וכישורי למידה מפותחים, ועם ידע שלעיתים קרובות עולה על הידע של תלמידים בני גילם במערכת הרגילה (תוצאה ישירה של יכולתנו במרחב לאפשר להם ללמוד ולפרוש כנפיים במסגרות הלימוד הקטנות ווהמותאמות שאנו מציעים).

בוגרי מרחב מפתחים בשנות לימודיהם יכולת לחיות בנעם עם בני אדם השונים מהם, יכולת לריב מבלי לשבור את הכלים, ואף להשלים. חשוב יותר מכל: בוגרי מרחב לומדים להכיר את עצמם, על חוזקותיהם וחולשותיהם. עם הכלים האלה באמתחתם, הם יוצאים לעולם – לבתי ספר רגילים, או מסגרות אחרות, ופורחים בהם.

אנו שואפים לגדול עם מדי שנה: ראשית להתחיל חטיבת ביניים, ולאחר מכן לפתוח תיכון, עד שמרחב יפתח את שעריו לתלמידי גן טרום-חובה וחובה, ולתלמידי כיתות א’-יב’.